Liikehdintä jatkuu

Pulamiehiä tien päällä.

Ouluun oli lähetetty sanoma yhteiskuntajärjestystä uhkaavasta tilanteesta ja pian uutinen mellakoinnista oli sanomalehtien etusivuilla. Kun myöhään sunnuntai-iltana ensimmäisten poliisien nähtiin saapuvan Ylivieskan asemalle, alkoi kiertää huhu, että poliisit olivat tulossa pidättämään kaikki pulatoimikunnan jäsenet suoraan yösijoiltaan. Pulaliikkeen johtajien yllätyspidätyksen ei haluttu onnistuvan, joten miehiä lähdettiin herättämään heti ja lisäväkeäkin värväämään kokoon. Huhu oli ilmeisesti virheellinen, mutta vahinko oli jo ehtinyt tapahtua. Maanantaina kello puoli kaksi yöllä Niskasen pihaan Välikylälle oli saapunut noin 100–200 miestä ja värväys eteni siitä edelleen Järvikylälle ja Nivalan keskustaan. Väkeä hälytettiin myös puhelimitse. Lopulta miehiä oli liikkeellä noin 300–400.

Maanantain valjettua pieni pulamiesten lähetystö koetti neuvotella nimismiehen kanssa lauantain tapauksesta, mutta Oulun läänin poliisitarkastaja Suhonen, joka oli kutsuttu paikalle 50 miehen poliisivahvistuksen kanssa, oli jo ennättänyt neuvoa nimismiestä olemaan päästämättä pulamiehiä sisälle. Joukko kokoontui ensin nimismiehen asunnolle ja siirtyi siitä kunnantalolle. Neuvotteluyritys jäi täysin hedelmättömäksi. Iltapäivään mennessäkään joukko ei ollut hajaantunut, vaan siirtyi lopulta joen toiselle puolelle Kuoppalaan irrottaen jälkeensä joen ylittämiseen käytetyn renkkusillan, jotta perässä olisi mahdoton ilman venettä seurata. Kärjistyneen tilanteen takia Nivalaan lähetettiin Pohjanmaan jääkäripataljoonasta Nikke Pärmin johtama 70-miehinen sotilasosasto.

Kalajoen Kuoppalan kohdalta ylittänyt puinen renkkusilta.

Reitin seuraava piste on P-paikan toisessa tolppaan kiinnitetyssä kilvessä.

Tämä piste on osa Kapinareittiä.