Nitek Lukkarinmäellä

Keväällä 2001 julkaistiin ensimmäisiä suunnitelmia Teknologiakeskuksesta. Parin vuoden ajan suunnitteilla ollut Teknologiakeskus oli hahmottumassa. Uusi rakennus korvasi 30 vuotta vanhan palvelukeskuksen ja siihen oli sijoittumassa Ruoka- ja kahvipaikka Sapuska ja ohjelmisto- ja suunnittelualan yrityksiä sekä tuotantoteollisuutta palvelevia yrityksiä, elektroniikan mekaniikan tuotantostudio, IT-teollisuuden kehittämishankkeet, Oulun Eteläisen instituutti, Nivala-Haapajärven seutukunta ja Nivalan Teollisuuskylä Oy.  Talon katsottiin mahdollistavan osaamiskeskusyhteistyön.

Rahoituksen teknologiakeskus sai loppuvuodesta 2002 ja peruskivi muurattiin seuraavan vuoden helmikuussa.  Nivalan Teollisuuskyläyhtiö julisti keväällä 2003 Teknologiakeskuksen nimikilpailun, jonka satona saatiin 62 nimiehdotusta.  Niiden joukosta nimeksi valittiin Nitek. Teknologiakeskus Nitekin vihkiäisiä vietettiin helmikuussa 2004.

Nitek on Nivalan teollisuukylän sydän. Vuonna 2004 valmistuneessa teknologiakeskuksessa toimii 20 yritystä ja organisaatiota, joissa on yhteensä 140 työntekijää.

Nitekissä on suunnittelu- ja palveluyrityksiä sekä alueen elinkeinoelämän kehittäjäorganisaatioita: Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti, Nivala-Haapajärven seutu NIHAK r.y.  ja Keskipiste LEADER.  Nivalan Teollisuuskylä Oy:n toimisto on Nitekin 2. kerroksessa.

Teknologiakeskus on myös osaamiskeskus. Nitekin yhteydessä toimii osaamiskeskusohjelmaa toteuttava Nivalan tuotantostudio, ELME Studio, joka on asiantuntijoista muodostuva, ensisijaisesti alueen metalli- ja elektroniikan mekaniikka-alan yrityksiä palveleva yrityspalvelukonsepti.

Nitekissä on loistavat näyttely- ja tapahtumatilat messujen, seminaarien, kokousten, palaverien ja neuvottelujen järjestämiseen.

Karttojen mukaan Nitek on Lukkarinmäellä. Nivalan seurakunnan lukkarin eli kanttorin virkatalo on sijainnut lähistöllä, lienekö nimi tullut siitä. Nykyisin lukkarilan pihapiirissä toimii Nivala-Seuran ylläpitämä talonpoikaismuseo Katvala.

Lukkarilan päärakennus tuhoitui tulipalossa vuonna 1957. Talonpoikaismuseo Katvalan päärakennus on nykyisin samalla paikalla.

Jatka tietä noin 200 metriä eteenpäin, Pajatie 13:n kohdalle. Löydät QR-koodin kilvestä jalkakäytävän oikealta puolelta.

Piste on osa Teollisuuskylän tarinat -omatoimireittiä.