Tuulimyllykenttä

Nivalan kolmannet herättäjäjuhlat pidettiin vuonna 1907 kirkonkylällä. Kokoontumispaikkana oli Similän pappila. Nivalan entisen sananpalvelijan Nils Gustaf Malmbergin syntymän satavuotisjuhla sävytti juhlien sanomaa.

Oulun lyseon rehtori Mauno Rosendal lausui: ”Olemme muistorikkaalla paikalla. Näillä mailla kaikui ensi herätyksen aikoina Nils Gustaf Malmbergin valtava ääni. Jos monesta syystä on syytä muistaa, miten tämä ääni täällä kaikui, niin ei vähemmin sen vuoksi että tänä vuonna on umpeen kulunut sata vuotta tuon merkillisen miehen syntymästä. Ja tuossa kirkkomaalla lepää Daniel Rauhala ja Vilhelmi Niskanen ja moni muu, joiden muisto on meille oleva kallis kaikille.

Similän pappila

Similän pappila.

Neljännen kerran herättäjäjuhlille Nivalaan kokoonnuttiin vuonna 1933. Maatamme oli edellisinä vuosina koetellut raskas pula-aika, jonka seuraukset tuntuivat erityisen vaikeina Kalajokilaaksossa. Kansa oli tullut hakemaan tulevaisuuden toivoa ja uskoa voidakseen kestää vaikeudet ja kilvoituksensa tappiot. Juhlakansaa oli paljon ja heidän keskellään nähtiin myös silloinen eduskunnan puhemies Kyösti Kallio. Juhlaportissa oli tunnus Kulje vakaasti Herran teitä. Aihe antoi keskustelun aihetta juhlakansalle ja puhujille.

Hengellinen Kuukauslehti 1.5.1933.

Juhlakansaa kirkkomaalla.

Juhlakenttä, Olkkosen talo taustalla.

Juhlaväkeä Tuulimyllykentällä, taustalla lainamakasiinit.

Juhlakenttä, taustalla Nivalan kirkko.

Juhlaportti.

Körttireitin seuraava piste on 180 metrin päässä Seuratuvan ovessa, Seuratie 10.