Osuuskauppa ja tuulimyllykenttä

Nivalan Osuuskauppa avattiin kesäkuussa 1908 aluksi vuokratiloissa. Jo seuraavana vuonna Osuuskauppa osti Kåhlstenin kiinteistön 4 900 markalla.

Kunnallistalon eli kunnantalo rakentaminen alkoi 1917, mutta sota-ajan ja tarvikepulan vuoksi rakennus valmistui vasta 1919. Taloon muutti myös Nivalan Säästöpankki. Kun kirkonkylän kansakoulu paloi 1932, talo valjastettiin koulukäyttöön. Vanha kansakoulu purettiin ja paikalle rakennettiin Lakeuden kiinteistö, johon Nivalan Osuuspankki muutti 1973.

Tuulimylly- eli museokentälle hankittiin 1950-luvulla tuulimylly ja kaksi aittaa. Pappilan aitta siirrettiin myöhemmin Katvalaan. Nivalan kotiseutumuseon ensimmäinen näyttely oli meijerillä, josta se siirrettiin tuulimyllykentälle 1950-luvulla ja edelleen Katvalaan 1963.

Näkymä tuulimyllykentältä Osuuskaupalle.

Tuulimyllykenttä ja Osuuskauppa.

Tuulimyllykenttä. Takana vanha Olkkosen talo.

Näkymä tuulimyllykentältä Tupalan suuntaan. Kansakoulu oikealla.

Kansakoulu sisäpihan puolelta, tuulimyllykenttä jää vasemmalle.

Näkymä Kalliontietä eteenpäin. Osuuskauppa oikealla ja osuuskaupan kahvila vasemmalla.

Seuraavan QR-koodin löydät lyhtypylväästä noin 100 metrin päästä.

Piste on osa Raitin varrelta -omatoimireittiä.