Peltolan pappila

Nivalan viidennet herättäjäjuhlat järjestettiin pian sotien jälkeen vuonna 1946. Elintarvikkeiden niukkuudesta huolimatta ystävät kyettiin hoitamaan hyvin ja siten luomaan juhlille normaalit puitteet. Aika oli raskas. Ehkäpä tästä johtuen Siionin virsien alkulauseen sana: ”Murheen alla veisaa Siioni heleimmin Herralle kiitosta! Vaikka Kristus oli puhunut sen Suomelle ja myös sen heränneelle kansalle ymmärrettävää kieltä” niin kuin Aku Räty totesi puheessaan.

Juhlille kutsuttiin tunnuksella Tule Herra Jeesus. Juhlapaikka oli kirkolla Niemenranta Malisjoen rantapelloilla. Juhlapuheen piti Matti Pesonen ja saarnan Väinö Malmivaara. Muita puhujia olivat mm. Sakari Repola, Aku Räty, Olavi Kares, Erkki Kurki-Suonio, Eemil Ponsimaa ja Kustaa Huhta.

Juhlaväkeä kesällä 1946 Nivalan kirkossa.

Seurakansa Malisjoen törmällä 1946.

Seuraväkeä.

Ainakin voileipiä oli tarjolla juhlaravintolassa 1946.

Niin sanottu ryhtiliike hyökkäsi Suomen kirkkoa vastaan 1960-luvulla. Huomattava kirkollinen kulttuurikeskustelu oli ns. Salama-jupakka. Maaseudulla talonpoikaiskulttuuri oli arkkipiispa Martti Simojoen kannan takana ja valmisteli huolella tulevia juhliaan.  Nivalan kuudennet herättäjäjuhlat pidettiin vuonna 1966 seuratuvan kentällä ja tunnuksena oli Hän ei jätä eikä hylkää sinua. Jumalanpalveluksessa saarnasi teol. tri Erkki Kurki-Suonio ja juhlapuheen piti rovasti Jaakko Haavio.

Herättäjäjuhlien aattopäivänä paljastettiin muistomerkki Nils Gustaf Malmbergin asuinpaikalle Pirttirannalla.

Vuoden 1966 juhlakenttä oli kirkon ja Kyösti Kallion koulun välissä.

Seurakenttä 1966.

Körttireitin viimeinen piste on Katvalan museon ilmoitustaululla noin kolmen kilometrin päässä, Hyttitie 1a.