Sankaripatsas

Kuvanveistäjä Kalervo Kallion talvi- ja jatkosodan muistomerkki paljastettiin 11.9.1960.

Patsas kuvaa perhettä, jossa isä on poistumassa sankarien joukkoon. Pohjaton suru näkyy äidin kasvoilla. Murheesta tietämätön lapsi äidin sylissä katsoo tulevaisuuteen.

Sankarihaudalla on 212 valkoista ristiä.

Presidentti Kyösti Kallion poika Kalervo Kallio oli tuottelias taiteilija. Presidentin ja kuvanveistäjän elämäntyöstä kertoo Nivalassa sijaiseva Kyösti ja Kalervo Kallion museo.

Kuvanveistäjä Kalervo Kallio viimeistelee sankaripatsasta.

Patsastoimikunta vas. Johannes Vähäaho, Joose Vilkuna, Sakari Repola, Tenho Ylitalo, Toivo Salanne, Kaino Pihlajamaa, Kustaa Kiviniemi, Erkki Vähäsöyrinki ja Kaarlo (Kalle) Junttila.

Kaatuneiden omaiset kahvitilaisuudessa seuratuvalla.

Reitin seuraava kohde on Vanhan kirkon muistomerkki noin 800 metrin päässä Malisjoen rannassa, Vapaudentie 24. Käynti postilaatikkorivistön vasemmalta puolen koivukujan ja pihamaan kautta rantaan.

Kohde on osa Patsastellen-reittiä.