Taneli Rauhala

1850-luku oli herännäisyydessä muutosten aikaa. Paavo Ruotsalainen kuoli vuonna 1850, ja hänen toverinsa Lauri Juhana Niskanen seuraavana vuonna, Säräisniemen kirkkoherra Henrik Schwatzberg vuonna 1857, Niilo Kustaa Malmberg vuonna 1858 ja Vilhelmi Niskanen vuonna 1960. Papisto vetäytyi herännäisyydestä ja alkoi ns. ”ukkojen aika”.

Nivalassa ja koko Kalajokilaaksossa herännäisyyden johtajaksi eli kellokkaaksi nousi Karvoskylän Sorvalan talossa vuonna 1813 syntynyt Taneli Rauhala. Ukkojen kaudelle oli tyypillistä kristillinen kodikkuus, koruton yhteiselämä, joka osaltaan takasi sen, että körttiläisiä ei juurikaan nähty kerjuulla.

Vanhuuden päivänsä Taneli Rauhala vietti yhdessä vaimonsa Albertiinan kanssa Kepuli-nimisessä Palosaaren talon torpassa. Hänet haudattin kirkon läheisyyteen paikalle, jossa hän saattoi olla mahdollisimman lähellä eteläristin penkeillä istuvaa herännäiskansaa. Nivalan seuratupayhdistys kustansi vuonna 1963 Joose Vilkunan kokoaman kirjasen Taneli Rauhalan elämästä ja työstä. Teos sai nimekseen Tulenvartija.

Körttireitin seuraava piste on Matti Marjoniemen hautamuistomerkki noin 70 metrin päässä. Kävele suoraa käytävää kohti seurakuntakotia. Hautakivi on käytävän vasemmalla puolella toiseksi viimeisessä rivissä.