Etusivu / Henkilögalleria / Ainasoja Edvard

Jääkärivääpeli, maanviljelijä

9.8.1891

20.8.1969

Edvard Ainasoja kävi nuoruudessaan puusepän opin ja oli aktiivinen nuori mies, muun muassa urheilija. Hän ilmoittautui jääkäripataljoonaan ja saapui Saksaan Pioneerikomppaniaan 7.12.1915. Apulaisryhmänjohtaja (Hilfsgruppenfuhrer) hänestä tuli 31.5.1917. Hän osallistui Kuninkaallisen Preussin Jääkäripataljoona 27:n taisteluihin Missejoella, Riianlahdessa, Schmardenissa ja Aa-joella. Varavääpeli hänestä tuli 11.2.1918.

Edvard Ainasoja palasi Vaasaan 25.2.1918 jääkäreiden pääjoukon mukana. Vapaussodassa hän oli joukkueenjohtajana 2. Jääkärirykmentin XII pataljoonassa Tampereen seudun taisteluissa. Ainasoja haavoittui vaikeasti polveen ja olkapäähän Kalevankankaalla 28.3.1918 Tampereen valtauksessa. Toivuttuaan hän oli joukkueenjohtajana 2. ja 5. Jääkärirykmentin Täydennyspataljoonassa.

Sodan jälkeen hän toimi 2. Jääkärirykmentin Pioneerikoulutuspataljoonassa ja Pioneeripataljoona 1:n 4. Komppanian koulutusaliupseerina vuosina 1918–1920. Ainasoja osallistui vielä 1919 rajakahakoihin ollessaan pioneerierikoistehtävissä Karjalan kannaksella. Hän erosi palveluksesta vuonna 1920 invaliditeetin vuoksi. Talvi- ja jatkosodan aikana hän oli kotirintamalla väestönsuojelutehtävissä ja viljelyspäällikkönä.

Yhdessä jääkäri Koutosen kanssa hän vastasi Nivalassa Suojeluskunnan ilmansuojelukoulutuksesta. Ainasoja kävi Suojeluskunnan päällystökurssin 1944 Kannaksella.

Sotilasuran jälkeen elämä jatkui aktiivisena omalla tilalla Haapaperällä maanviljelyksen, metsänhoidon, osuustoiminnan ja nuorisoseuratyön parissa. Edvard Ainasoja oli verotuslautakunnan ja Haapalan kansakoulun johtokunnan jäsen. Hänet muistetaan arvostettuna persoonana, joka säilytti sotilaallisen olemuksensa ja isänmaallisuutensa elämänsä ajan.

Hän oli viimeisenä elossa Nivalan jääkäreistä, marssi itseoikeutettuna eturivissä itsenäisyyspäivän juhlatilaisuuksissa sekä komensi sankarihautojen kunniavartiostoa.

Hänelle on myönnetty 4. lk:n Vapaudenristi, 1. ja 2. lk:n Vapaudenmitali, jääkärimerkki ja Saksan maailmansotaan osallistumisen kunniaristi.

Vanhemmat

maanviljelijä Abner Ainasoja ja Johanna Viitala

Puoliso

Nivalassa 9.8.1919 Katriina Salanne, syntynyt 7.3.1894 Nivala, kuollut 1.12.1963 Nivala, vanhemmat talollinen, kunnallisneuvos Herman Salanne ja Sanna Serafia Latikka