Etusivu / Henkilögalleria / Taanila Martti Johannes

Valokuvaaja

5.8.1908

13.12.1978

Martti Taanila toimi talvisodassa 1/Kenttätykistörykmentti 9. kirjurina ja osallistui Viipurin länsipuolen taisteluihin. Jatkosodassa kersantti Taanila oli huoltotoimiston kirjurialiupseerina Kenttätykistörykmentti 4:n III komppanian esikunnassa. Hän osallistui muun muassa Soanlahden, Hyrsylän, Jessoilan, Prääsän, Petroskoin, Lotinapellon, Homorovitsan, Pertjärven, Juustilan sekä Tornion- ja Muonionjokilaakson taisteluihin.

Sotien jälkeen hänet ylennettiin ylikersantiksi. Martti Taanila on ollut myymälänhoitajana, vakuutustarkastajana ja kansaneläkelaitoksen piiriasiamiehenä. Nivala-lehden vastaavana toimittajana hän oli 1956–1957.

Merkittävimmän elämäntyönsä hän on tehnyt ammattivalokuvaajana. Hän on elämänsä ajan tallentanut nivalalaista paikallishistoriaa ja kotiseutuperinnettä kuvauksillaan. Taanilan kuvaamasta valokuvamateriaalista on järjestetty lukuisia näyttelyitä, ja se muodostaa tärkeän osan kotiseutuarkiston aineistosta.

Taanila on ollut Nivalan kotiseutuyhdistyksen, vuodesta 1959 Nivala-Seuran, johtokunnan varajäsen 1954–1962 ja johtokunnan varsinaisena jäsen 1963–1977 sekä kuulunut museotoimikuntaan 1958 ja Nivala-lehden toimitusneuvostoon 1959–1966. Hän oli toimittamassa Nivala-Seuran 25-vuotishistoriikkia 1962 ja kuului Nivalakirja II, IV ja V:n toimitusryhmiin.

Nivalan säästöpankin isännistöön Martti Taanila kuului 1956–1973. Hän oli Nivalan kunnan matkailulautakunnan puheenjohtajana, sotaveteraaniyhdistyksen puheenjohtajana 1966–1969 sekä ansiokkaasti mukana kehitysvammatyössä, muun muassa Nivalan kehitysvammaisten tuki ry:n puheenjohtajana.

Martti Taanilalle on myönnetty 1. lk:n Vapaudenmitali, kotiseututyön ansiomitali, Kehitysvammaliiton hopeinen kunniamerkki 1978 ja Suomen Valkoisen Ruusun 1. lk:n mitali.

Vanhemmat

maanviljelijä Kustaa (Kusti) Taanila ja Aina Junttila

Puoliso

3.6.1934 Helmi Eliina Similä, syntynyt 12.7.1911 Ylivieska, vanhemmat maanviljelijä Frans Josef Similä ja Emma Kustaava Knuutila