Etusivu / Katvala

Katvala

Katvalan talonpoikaismuseossa voi tutustua eri aikakausien paikalliseen historiaan, elinkeinoihin ja asuinoloihin. Museon pysyväisnäyttelyä täydentävät vuosittain vaihtuvat teemanäyttelyt.

Museoaluetta on rakennettu vuodesta 1959, jolloin Nivala-Seura ry osti seurakunnalta kanttorilan virkatalon tontin. Kanttorilana alue oli ollut 1800-luvun puolivälistä lähtien.

Katvalassa vanhan kanttorilan aikaisia rakennuksia ovat navetta, riihi, sikomökki ja yksi aitoista. Vuosikymmenten aikana museoalueelle on siirretty toistakymmentä perinteistä rakennusta.

Museon pääpihapiiri sekä päärakennuksen alakerros kuvaavat nivalalaista talonpoikaistaloa 1800–1900-lukujen vaihteesta. Päärakennus on entinen Niemen talo Jokikylältä, sen on rakentanut Erkki Erkinpoika Junttila 1880- ja 1890-lukujen taitteessa.

Kotiseutumuseona Katvala on erikoistunut maatalouteen, karjatalouteen sekä tervanpolttoon sekä hautajaisperinteeseen. Maataloustyövälinehallissa on esillä maatalouden työvälineitä 1800-luvulta koneellistumiseen asti. Alueelle on rakennettu tervahytti, jonka idean 1863 keksi nivalalainen torppari Otto Korkiakoski.

Syksyllä 2004 Väentupaan koottiin pysyvä sota-aikojen näyttely yhteistyössä veteraanijärjestöjen kanssa. Näyttely kertoo nivalalaisten sota-ajan elämästä sota- ja kotirintamilla. Väentuvan puolella on lisäksi esillä Kustaa Vilkunan työhuone.

Avoinna ti-su klo 12-16 juhannuksen jälkeen heinäkuun loppuun saakka.

Kotieläinpihan aikaan heinäkuussa museokin on auki joka päivä klo 10-18. Muina aikoina sopimuksesta.

Nivalan kesäteatteri on toiminut Katvalassa jo lähes viisikymmentä vuotta. Esitysajat ja kesän näytelmän tiedot löydät Nivalan kesäteatterin nettisivuilta.

Osoite: Hyttitie 1a, 85500 Nivala

Tiedustelut: info@nivalaseura.fi