Katvalan museo

Katvalan museo on Nivala-Seura ry:n ylläpitämä kotiseutumuseo, joka kertoo 1900-luvun alun vauraasta talonpoikaistalosta. Pihapiiri on alunperin ollut Nivalan seurakunnan kanttorin eli lukkarin virkatalo. Sen aikaisia rakennuksia on jäljellä vielä neljä; navetta, aitta, riihi-lato ja sikomökki, asuinrakennus paloi 1950-luvulla. Muut lähes parikymmentä rakennusta tai rakennelmaa on siirretty lähinnä 1960- ja 1970-luvun aikana eri puolilta Nivalaan

Museon päärakennus on Niemen talo, joka on rakennettu alueperin Jokikylälle 1880- ja 1890-luvun vaihteessa. Talo on siitä pihapiiristä, jossa Niilo Kustaa Malmbergin ja Paavo Ruotsalaisen kerrotaan lyöneen sovinnon kättä helluntaina 1834. Tästä katsotaan Pohjanmaan ja Savon herännäisyyden yhdistyneen.

Paavo Ruotsalainen.

Nivalan seitsemännet herättäjäjuhlat pidettiin vuonna 1992 ja jälleen kirkkopuiston tuntuma sai olla juhlakansan kohtaamispaikkana.  Juhlien tunnus oli Katso ihmistä. Juhlaohjelma oli muuttunut aikaisemmista Nivalan järjestämistä juhlista. Oheisohjelmassa oli näytelmä Armon vilaus, useita kuorokonsertteja ja musiikkitilaisuuksia. Juhlapuheen piti toiminnanjohtaja Jouko Kuusinen ja saarnan lehtori Matti Kujanpää. Kanttori Seija Vähäsarja sävelsi juhlajumalanpalvelukseen vaikuttavan introituksen päivän teemasta. Kuorot esittivät kirkossa säveltämän kantaatin Älkää murehtiko.

Nivalan kahdeksannet herättäjäjuhlat pidettiin vuonna 2019 Kyösti Kallion koulun ympäristössä.

Herättäjäjuhlien kokoontumispaikka 2019.

Herättäjäjuhlat päättyvät yhteiseen polvirukoukseen. Kuva vuodelta 2019.

Rovasti Heikki Hurskaisen loppurukouksen alku Nivalan vuoden 2019 herättäjäjuhlilla.

Körttireitti päättyi tähän.

Tutustu Nivala-Seuran elämystarjontaan osoitteessa www.nivalaseura.fi/elamykset