Etusivu / Perinnepankki / Väinö Vähäsarjan artikkeleita / Sotilaspoikien viimeinen toimintakilpailu

Sotilaspoikien viimeinen toimintakilpailu

Vanhat, vuosikymmenien takaiset muistiinpanopaperit ovat muuttojen ja siivousten yhteydessä tulleet miltei tyystin hävitetyksi. Joitain mielenkiintoisimpia arkkeja ja vihkosia on sentään säilynyt. Äskettäin järjestelin kuntoon kirjoituspöytäni laatikostoa. Käsiini osui 60 vuotta sitten laatimani tulosluettelo sotilaspoikien vuoden mittaisesta toimintakilpailusta. Tuo hieman rypistynyt paperi on minulle muistorikas ja todella säilyttämisen arvoinen, koska se kertoo elämäni hienoimmasta kisailusta. Se jäi historiansa viimeiseksi, sillä vieras isäntä, valvontakomissio, lakkautti mielestäni Suomen maineikkaimman nuorisojärjestön.

Tähän kilpailuun osallistui Nivalan Sotilaspoikien 18 kyläosastoa. Niiden yhteinen jäsenmäärä oli 533. Joukko oli niin suuri, että siihen kuuluivat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikki pitäjämme yli 10-vuotiaat pojat. Merkittävää tapahtumaa tässä muistellaan, kun se on pysynyt vielä elossa olevien osallistujien mielissä yhtenä poikavuosien kohokohtana.

Eräitä toimintakilpailun tärkeimpiä osia

Talkootyö oli tässä kisassa hyvin keskeisessä roolissa. Vapaaehtoista lähimmäisen auttamista arvostettiin sodan aikana vielä korostetummin kuin rauhan vuosina. Tehtyjen talkootyötuntien perusteella sotilaspoikajärjestössä annettiin palkinnoksi joko rauta-, teräs-, hopea- tai kultalapioita. Näitä rintapieleen kiinnitettäviä merkkejä Nivalan talkoopojat ahersivat yhteensä 981 kappaletta.

Luonnontuotteiden kerääminen oli tässä kisassa tärkeällä sijalla. Erityisesti metsämarjojen poiminta huomioitiin pistelaskennassa. Unohtumaton on kolmipäiväinen mustikkaleiri Haapaveden Alasydänmaan Pykälämännikössä. Siihen osallistui monikymmenpäinen marjastajajoukko. Pojat osallistuivat valtakunnalliseen puolukanpoimintakilpailuun. Tässä kova tasoisessa koitoksessa Ruuskanperän Aimo Saarimaa valloitti pronssimitalin. Hän keräsi marjoja 675 kg.

Kokkolan suojeluskuntapiirin alueella järjestetyt joukkueen ja ryhmänjohtajakurssit olivat Nivalan poikien erityisessä suosiossa. Muistan lähettäneeni osanottajia ainakin Kaustisen, Kalajoen, Kälviän ja Lestijärven kursseille. Piirin virallisissa päiväkäskyissä ylennettiin joukkueenjohtajiksi Martti Rauhala ja Jorma Viirret sekä ryhmänjohtajiksi 25 pitäjämme poikaa. Nämäkin saavutukset huomioitiin toimintakilpailun lopputuloksessa.

Sotilaspoikain harrastusmerkin suorittaminen oli monia taitoja vaativa laji. Hyvin monet yrittäjät joutuivat reputettujen joukkoon. Hallussani olevien muistiinpanomerkintöjen mukaan tämän tavoitellun ritarimerkin sai haltuunsa ainoastaan 69 yrittäjää.

Kyläosastojen johtajien lähettämät raportit osoittivat, että omassa keskuudessa suoritetut harjoitukset, kilpailut, retkeilyt ja illanvietot kartuttivat kuitenkin eniten lopullista pistemäärää. Huomionarvoisena yksityiskohtana kannattaa mainita, että esimerkiksi kirkonkylän sotilaspoikaosasto järjesti tuon vuoden aikana Rientolassa neljä ohjelmallista illanviettoa, joissa yleisöä oli 250–300 kerrallaan.

Sarjanahde, ensimmäinen vertaistensa joukossa

Vuosikymmenien saatossa on 533 kilpailijan rivistö huomattavasti harventunut. Kotiseutulehden välityksellä olen kyennyt tätä tosiasiaa seuraamaan kaukaisessa Kainuussa. Arvioni mukaan sentään noin puolet tuosta suuresta poikajoukosta on vielä elossa. Varmaan ainakin heidän on kiintoisaa palauttaa muistiin, miten oma kyläosasto pärjäsi silloin järjestetyssä mammuttimaisessa kisassa. Lopputulokset eivät kuitenkaan ole vertailukelpoisia, koska eri osastojen jäsenmäärä riippui kylän laajuudesta ja talojen tiheydestä. Lisäksi joillakin kylillä jatkui melko vilkas partiotoiminta. Erityisen esikuvallista tämä työ oli Järvikylässä, jossa varsinkin Jokelan ja Koutosen poikien harrastus kelpasi muillekin malliksi. Heidän saavutuksiaan ei tietenkään otettu huomioon sotilaspoikien kilpailussa, jonka tulos kannattaa kerrata kuudenkymmenen vuoden jälkeen.

1. Sarjanahteen osasto 1713 p,
  2. Haapaperä 1571 p,
  3. Ruuskanperä 1569 p,
  4. Padinki 1396 p,
  5. Maliskylä 1309p,
  6. Ypyä 1272p,
  7. Kirkonkylä 1212 p,
  8. Vähäsarja 1109 p,
  9. Sarjankylä 1081p,
  10. Aittoperä 1007p,
  11. Koskenperä 912 p,
  12. Karvoskylä 772 p,
  13. Haikara 406 p,
  14. Erkkisperä 403 p,
  15. Jokikylä 401 p,
  16. Junttikangas 366 p,
  17. Pahkaperä 140 p,
  18. Järvikylä 120 p.

Tässä tulosluettelossa mainittujen kyläosastojen lisäksi myöskin Makolassa toimi Nivalan Suojeluskunnan alainen sotilaspoikaosasto. Sitä johti kersantti Esko Hätinen, joka oli siirretty rintamalta hoitamaan siviiliammattiaan nikkelikaivostyömaalle. Jostain syystä tuon osaston pisteet puuttuvat paperistani, vaikka Hätisen poikaporukka kuului pitäjän parhaimpien joukkoon.

Nivala-lehti 12.7.2004